Början på slutet

Förra veckan var jag återigen i Olmué. Denna gång var det ett avslutnings- och återanpassningsläger inför hemresan. Det var jättetrevligt att utbyta erfarenheter med de andra utbytesstudenterna, varav jag inte hade sett många på nästan ett år och jämföra sina erfarenheter. Först var jag väl, är fortfarande, lite skeptisk till om aktiviteterna gjorde min återanpassning till "verkligheten" så hemskt mycket enklare, men jag blev iallafall tvingad att tänka efter och reflektera över mitt år. Jag tror att när jag kommer hem det är först då som jag kan dra några definitiva slutsatser på hur jag har förändrats och utvecklats under mitt utbyte. För då kommer jag tillbaka till samma, ett liknande, liv som jag hade innan, innan jag "transformerades" och blev utbyting, men jag kommer aldrig veta vad som beror på utbytet och vad som hade förändrats ändå, eller vem jag skulle varit om jag inte hade åkt till Chile.


Translation -

The beginning of the end. The last week we had our farewell- and reorientationcamp before we're getting back to our homecountries. It was very nice and interesting to exchange experiences with the other exchangestudents, of which I hadn't seen many of them during the year. I'm sceptical whether the activties makes that much difference for me coming back to Sweden, but I was forced to think about and reflect over my year. I think it's difficult to make any conclusions about how I've changed and developed myself before I've returned to the same place as before and I'm in the same circunstances. Then I can register how I've altered, but I'm never going to know what's due to the exchange and what would have changed anyway.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0