Müslinörd

Idag har jag lagat ytterligare en omgång müsli. Varför jag gör mig besväret att göra min egen müsli, istället för att bara gå till affären ock köpa ett paket flingor. Jo, i vanliga fall är jag alltid för variation, förutom i fallet frukost, den ska alltid innehålla en skål yoghurt, med müsli (inte cornflakes) och till det frukt och te. Det äter jag varje dag, året om.
Första morgonen när jag kom hit fanns självklart ingen müsli hemma, men nästa gång vi skulle åka och handla fick jag välja den sortens flingor som jag föredrog. Alla har sin egna favorit. Alltså styrde jag kosan mot flingorna så fort jag kom in genom grindarna. Två enormt höga och långa hyllor reste sig framför mig med färgglada paket i olika storlekar och modeller. Snabbt passerade jag cornflakes, chokopics (mina syskons favoriter) och andra varianter med varierande andel sockerinnehåll. Snart kommer müslin, men hyllorna tog slut. Av alla olika sorterna fanns det inte en enda flingsort som innehöll varken havregryn eller var sockerfria.

Hmm, nu då, vilket alternativ var minst dåligt av de resterande, skulle jag välja flingor för diabetiker med aspartam eller någon slags flakes med socker på andra plats. Då kommer min värdmamma glatt gående med raska steg och ett stort färgglatt paket i andra handen. Hon hade hittat flingor av havregryn, från ett känt stort amerikanskt märke på hyllan för nyttigmat. Jag trodde inte mina ögon, kunde det var så att det fanns flingor utan socker. Skeptiskt tittade jag på innehållsförteckningen. Tyvärr, jag hade haft rätt som inte gjorde mig några illusioner. Den liknade mer ingredienserna till havrekakor, så det var i princip krossade havrekakor i paketet.

Nästa gång nosade jag alltså upp ett paket havregryn, nötter och lite torkad frukt och lagade min egen müsli, som inte alls smakar så illa.

Translation -

Today did I prepare my own müsli. Why, is it not much easier just to go the supermarket and buy some cereals. I'm normally always for variation, ask my sisters (in Sweden) they are complaining why I can't repeat the things that tastes good, instead of trying new things, but for breakfast do I always eat the same thing: müsli, yoghurt, fruit and a cup of tea.

At the first breakfast was there no müsli in the house, but when we went to buy some food, could I choose the type I liked. Everyone has it's favourite. Immediately when we arrived did I go to the shelves with cereales, they were huge. I passed the cornflakes, chocopics (my sisters favourites) and came to the end. There was no müsli. Hmm, which was the less worst alternative, should I pick the one for diabetics, with aspartam or the one with suger in second place on the list of contents. Then did I see my mum coming with a colouful package in her hand. She had found cereals with rolled oats. I couldn't believe my eyes. Unfortunately, I was right. The table of contents resembled more the one of oatcookies, so it was more or less mashed cookies.

The next time did I hunt up a package of rolled oats, nuts and dried fruits, to make my own müsli, which doesn't taste bad at all.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0