Födelsedag, del 2

Lördagmorgon väcktes jag av min lillebror som ropande kom in och gratulerade mig på födelsedagen, samtidigt som han tryckte en present i famnen på mig. Därefter kom hela familjen i samlad tropp och sjöng födelsedagssången för mig, två olika varianter. Paula, min storasyster, hade dessutom varit så gullig och hade lärt sig "Ja må du leva" och sjöng den i princip felfritt, så jag fick dessutom en uppvaktning på svenska. Därefter var det tårtfrukost och sedan fick vi skyndsamt bege oss till skolan.

Där hade Paula och jag först ett pass som parkeringsvakter åt scouterna, och jag höstade in ett antal tutningar när vi stod och vinkade in bilar från vägen, men jag har börjat vänja mig. Varenda gång när jag är ute och springer så busvisslar och tutar bilarna efter mig. Det är faktiskt ganska roligt.

Sedan stod jag vid årskursens stånd ytterligare en timme, vi hade lekar med hoppborgar och studdsmattor. Nu började det bli ganska tjockt med folk och jag fick ta emot en rad gratulationer. Vad jag älskar med chilenarna är, att de är så himla glada och verkligen glädjs med en, och den atittyden smittar av sig.



Vid lunchtid fanns det ett antal olika chilenska maträtter man kunde välja med, som de olika klasserna sålde. Empanadas, anticuchos (grillspett), churipan, cocinimiento (skaldjurs-, köttsoppa) och diverse sötsaker.

På eftermiddagen var sanningens ögonblick, då skulle vi dansa, men det gick jättebra.


Sedan blev jag ensam presenterad för alla föräldrar och hela skolan, för de andra två utbytesstudenterna dök inte upp. Rektorn övade med mig innan och sedan, räckte hon fram mikrofonen till mig och frågade: "Som heter?, Som kommer ifrån? Och bor i familjen?" Så jag höll inte direkt något långt tal på spanska. Efteråt träffade jag även ett par som började prata svenska med mig och det visade sig att de hade bott i Sverige eftersom de flydde från Pinochet på 70-talet, men hade sedan återvänt.



På kvällen hade mina klasskompisar först fixat en överraskningsfest för mig och en kille till i klassen som fyllde år på samma dag, med både tårta och presenter. Jättesnällt! De slängde även Brian i poolen, men jag slapp som tur var eftersom jag inte kände till den här traditionen och inte hade tagit med mig några ombyteskläder. Senare på kvällen fortsatte vi till en fest hos några andra i klassen. Jag kan ju säga så mycket att cigarettmotståndet här har inte kommit lika långt som i Sverige.

På söndagen firade vi med familjen och gick ut och åt. Det var jättegott. Efteråt var jag helt proppmätt. Jag hade kunnat rulla hem, då frågade min papa om jag inte gillade maten eftersom jag åt så lite. Annars är elfte september en ganska stillsam dag här, som man tillbringar hemma eftersom man förutom Twintowers även påminns om när diktatorn Pinochet tog makten för cirka 30 år sedan. Man har en del minneshögtider och i Santiago, och i de större städerna brukar det bli en del oroligheter.

Jag firade en jättefin sjuttonde födelsedag omgiven av underbara människor, även om jag självklart saknade min familj i Sverige.

Translation -

Saturday morning did my littlebrother wake me up with a present, which he pushed in my arms and gratulated me at my birthday. After came the rest of the family in a body and sang the birthdaysong. Paula had learnt the entire song in Swedish as well. To breakfast did we eat the birthdaycake and therea fter did we promptly went to school.

There did Paula and I have the first spell to conduct the cars and the parking space. I did receive a couple of toots as we winked in the cars from the street, but I'm getting used to it, because every time I go running are they doing that as well, but it's funny.

After that did I have my spell in the class' booth, we hade games with for example trampolines. Now began the people to arrive and I was gratulated by quite many friends. What I love with the Chilean people is that they are always so happy and they are also happy for your sake, and that rubs off.

At lunchtime was there a lot of different dishes to choose between, all typical for Chile, empanadas, anticuchos, churipan, cocinimiento (meat- , shellfishsoup) and a lot of sweet pastries.

In the afternoon was the moment of truth, we were going to dance, but it turned out very well. I was alone presented infront of all the parents and the students, because the other exchange students didn't show up. She put the microphon under my nose and asked what she had repeted with me before, your name is?, you come from? you live in the family?, so I didn't deliver a very long speech. I met a pair who could talk Swedish. They had fled to Sweden under Pinochet and had returned to Chile.
In the evening hade my classmates made a surpriseparty for me and a boy in the class who also had birthday. So I was celebrated with another birthdaycake and presents. Very kind! The throw Brian in the pool, but I was excused because I didn't know the costume, so I hadn't brought any clothes to change. Later did we continue to another party and I can tell you that the smokinghabits are a little bit different here from Sweden.

On Sunday did we go out and eat at a restaurant. It was very delicious. I was full up afterwards, and then did my papa ask me if I didn't like the food because I had eaten so little. But otherwise is 11th Septembre a very calm day because of twintowers and furthermor is the day which the dictador Pinochet captured the dominion. In Santiago do they have commemorations, but as well outbreaks of violence.

I had a wonderful 17th Birthday, surrounded by marvellous people, even if I of course missed my family in Sweden.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0