Alfajores

Jag har precis övertygat min lillebror om att mina bakexperiment trots allt inte smakar så illa. De blev en fullkomlig succé. Igår tänkte jag att nu när det är nationaldag måste jag baka något chilensk, så jag bestämde mig för att göra en omtyckt, mycket vanlig kaka i Chile, alfajor. Den innehåller självklart chilenarnas två favoritingredienser, dulce de leche och choklad (och mycket socker).

Det började bra, snabbt plockade jag fram det jag behövde för degen och började röra ihop smör och socker, trodde jag. Efter ett tag slickade jag av fingertopparna och märkte att de var märkligt salta. Jag hade väl tagit i något med salt på. När jag skulle plocka in sockerpåsen slängde jag en blick på paketet och upptäckte till min förskräckelse att det stod sal på det. Paketen till socker och salt har samma färg och liknande utseende, så jag hade blandat salt och smör. Gissa om Paula skrattade gott åt mig, när jag halvt generat berättade vad jag hade gjort, men resten av kaktillverkningen gick bra, utan fler missöden.

Alfajores

Deg:
250 gram smör
3 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 msk kakao
2 tsk bakpulver
13 dl vetemjöl
3/4 dl mjölk
150 gram choklad

Fyllning:
1 burk kondenserad mjölk (man kanske eventuellt kan göra en tjock kolakräm också, om man inte orkar göra dulce de leche, men jag tar inget ansvar för resultatet)

Glasyr:
300 gram choklad
strössel

Koka den kondenserade mjölken i vatten 2-3 timmar. Vattnet måste täcka burken hela tiden. Det är enklare att koka flera burkar på en gång och sedan förvara dem i kylskåpet, de håller sig länge.

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda smör och socker. Tillsätt ägg, vaniljsocker, salt, bakpulver blandat med mjöl och kakao. Smält slutligen chokladen med mjölken över vattenbad, och rör ned även den. Om degen är mycket kladdig rör ner mer mjöl, tills den är kladdfri. Kavla ut degen och tryck ut cirklar, inte alltför tunna. Baka i ugnen 10-15 minuter. Låt svalna.


Bre dulce de leche på en kaka och lägg ihop den med en annan, som en dubbelmacka.


Hacka chokladen. Smält lite drygt 2/3 av chokladen över vattenbad, flytta bunken från hettan och rör ner den övriga finhackade chokladen. Placera kakorna på en gaffel och ös över choklad med en sked tills de är täckta runtom av chokladen. Stryk av det överflödiga och placera kakan på ett stycke aluminiumfolie. Strö över strössel. Hetta eventuellt upp chokladen igen om den blir alltför trögflytande.



Translation -

It began at the right end, I took out the things, which I needed for the cakes and started to mix butter with suger, or that was at least what I thought. After I while I happened to lick my fingertips, and noticed that they tasted salt, but I thought that I had touched something while I was baking and didn't think more about that. When I should put back the bag with suger did I realize that it wasn't written sugar, it said salt. The bags with salt and sugar have almost the same colour and look very similar, so I had mixed butter with salt.  Guess if Paula laughed at me when I half embarassed told here what I had done, but the other baking went well, without more mishaps.

I have finally convinced my little brother that my experiments in the kitchen doesn't taste that bad. This time was it a sucess. I thought yesterday that I have to bake something Chilean, if it is the independenceday of Chile, so I decieded to make a very popular and common cookie in Chile, alfajor. It contains of course the two most liked ingredients by the Chileans, dulce de leche and chocolate (and a lot of sugar). If your intrested in the recepie, try to translate it in google translate, and if it doesn't work, wright me so can I put it up in English as well.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0