Fotbollsmatch

Mitt livs första fotbollmatch på "riktigt". Jag måste säga att jag var imponerad av fansens outtröttliga energi. De stod skrikande och hoppade, bokstavligt, i två timmar. Vi gick på en match mellan Audax italiano (ursprungligen italienska immigranter) och St Bernard O'Higgins, hemmalaget.

Jag vet inte om jag förstod det rätt, men jag tror det motsvarar allsvenskan i Sverige. Mina kusiner som är trogna Audaxfan, kom åkande ända från Santiago för att se matchen, och vi stod följaktligen på  Audaxläktaren. Jag hade tagit med mig Marie, och om två blondiner drar till sig uppmärksamhet i vanliga fall, var det ingenting mot nu, alla vrålstirrande på oss vart vi än gick och kabeltvn ville till och med intervjua oss, men då sa min värdpappa stopp.

Först hamnade vi dessutom vid fel ingång, ingången för Bernard O'Higgins supportrar. Vilket snabbt kan bli osäkert,  så fastän vi hade våra tröjor och flaggor övertäckta, så promenerade vi raskt runt till andra sidan. Hela kvällen gick ganska lugnt till, särskilt jämfört med andra parallella matcher, men det var lite obehagligt att ha poliser omkring sig, som gick runt i full stridsutrustning, med batonger och hjälmar.

Matchen slutade 1-0 för Audax. Själv tror jag att det inte blir något medlemskap i Audaxs fanklubb för min del. Jag har lite svårt att uppbåda något intresse för att titta på sport, och i synnerhet fotboll (det är min åsikt). Jag föredrar att delta.

Translation -

My first "real" soccer game ever. I've to say that I was impressed by the fans' indefatigable energy. They were shouting and jumping, literally, for two hours. We went on a match between Audax italiano (originally Italian immigrants) and St Bernard O'Higgins, the home team.

I don't know if I got it right, but I think it is comparable with Allsvenskan in Sweden. My cousins are loyal Audaxfans, they came all the way from Santiago, to watch the game, and we stood therefore at the Audaxside. I had taken Marie with me, and if two blonds in normal case rase attention, you couldn't compare it with now, everyone was starring at us, and even the television asked for an interview, but then said did my dad put an end to it.

First did we moreover get on the wrong side, we stood at the entrance of the Bernard's supporters, even though we had hiden our t-shirts, did we quickly change corner. The entire evening was relativly peaceful, but it was a little bit unpleasant to have the police around you, with complete armament, with helmet and baton.

The match ended 1-0 for Audax. I don't think I'm going to join the Audaxfanclub. I've a little difficulty mobilize my enthusiasm for watching sports, and particulary soccer (that's my opinion). I prefer to participate.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0