Kreativitet

Idag slog mig en sak som jag har lagt märke till i min klass, att mina klasskompisar är oerhört kreativa. Nu vill jag inte påstå att mina jämnåriga i Sverige är okreativa, eller att alla chilenare är ämne för att bli näste Picasso. När vi har konst får jag lite lätta mindervärdighetskomplex när jag ser vad de målar. En del av killarna sitter (eller promenerar ut och in ur klassrummet) och gör i stort sett ingenting varje gång, sista eller näst sista lektionen skissar de sedan upp en ritning lite kvickt, slafsar på lite färg på duken och målningen är färdig. Likadant nu när vi planerar och ska genomföra festen för fyrorna, det är helt otroligt vad det sprudlar av kreativitet.


Sedan tar sig den här kreativiteten även andra former, som häromdagen, när läraren lämnade klassrummet för en minut, var det någon som halade upp nagellacksbortagningsmedel, hällade ut lite på bänken och tuttade på. Det var ju riktigt kul, och så upprepade de det, ända tills läraren kom tillbaka in genom dörren och de smugglade undan alltihop.

En annan sak är att det inte bara är tjejer som spontant sjunger eller dansar, utan då och då nynnar också killarna på en truddelutt, och det låter inte alls illa. Däremot haglar bögskämten lika tätt här som i Sverige.

Translation -

Today crossed my mind something which I've seen for a long time in my class, my classmates are incredible creative. That doesn't signify that young people in the same age as I in Sweden are increative, or that all Chileans have potential of being the next Picasso. Neverthereless, they give me inferiority complexes when I see what they are able to create, even more how some of them are doing it. The guys, the great majority of the arts class are boys, are sitting and doing nothing (or walking in and out of the classroom) for the most part of our classes, then the last lesson do they sketch up a drawing slovenly, daub on some colour and the painting is ready. The situation is similar now when we are planning the graduationparty for the fourthgraders, it's really impressing all different kinds of ideas which are coming up.

This creativness is also expressed in other ways, for example the other day, when the teacher left the classroom for a minute, did someone fish up a nailvarnish remover, poured out some on the desk and set it on fire. This was really fun, so they did repeat it until the teacher returned, then did they fastly hide it.

An other difference is that it isn't only the girls which are singing and dancing. It happens now and then that the boys as well hum a meldoy, and it doesn't sound bad at all.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0