Skolfeber

Idag har varit en ganska lugn dag, jag sov länge tills jag vaknade, sedan var jag ute och joggade med min värdsyster, eller jag sprang intervaller medan hon joggade. Därefter invigde vi den nybyggda poolen, som är iskall, så det blev bara ett snabbt dopp och därefter kastade vi oss in i en varm dusch.

Igår lärde jag mina värdsystrar att baka kanelbullar, de var mycket populära och de sista blev uppätna idag till frukost, så det lär nog bli en repris. Språket här hemma börjar lossna lite och jag förstår det mesta och kan göra mig förstådd, men mest på det mer basala, var, när hur osv.

Jag ska börja skolan nästa tisdag, vilket känns ganska skönt för då har jag haft lite tid att vänja mig vid språket och acklimatisera mig. Man blir ganska trött när man måste anstränga sig för att förstå allting man hör. Det är inget man tänker på i vanliga fall, men nu kan man inte ens slötitta på tv, utan måste hela tiden försöka binda ihop lätena till ord som bildar en betydelse.



Today has been a quite lazy day, I slept until I awakened. Later went I and my hostsister jogging, or rather I did intervals while she was jogging. After our training did we inaugurate the recently builded pool, which was cold as ice, so it became a quick one.

Yesterday did I learn my hostsisters how to make cinnamon buns, a typical Swedish pastry. They were very popular and the last were finished for breakfast today. I think that there will be more. It is becoming easier understanding the language and I get the most of what is being said and can make me understood, even if it still is very basic. We aren't exactly having philosophic discussions.

I'm going to start school next tuesday, which is going to be fun, because I've had some time to become accustom with the language and rest a little. You become very tired when you have to make an effort to understand everything around you, not only what you hear. In normal case you don't think about that, but now it is not even possible to slump in front of the television, you have to interpret every sound to words, which are making sense.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0