Spegelvänt

Den 10 september är det Chilean Family i skolan, en stor festival med olika aktiviteter, bland annat har alla klasserna lärt sig en typisk chilensk dans och ska visa upp den för föräldrarna, tillsammans med parallellklasserna. Sedan kommer vi äta i mängder, asado (grillat kött), churripan (≈chorizo i fralla), empanadas (piroger, vanligast med ost eller köttfärsfyllning) och en hel massa sötsaker. Jag lär nog rulla hem från skolan.
Därför åkte mina systrar, min mamma och jag igårkväll för att ta mått till våra dansdräkter. Naturligtvis måste man ha den passande dräkten till sin dans, så vi har fått instruktioner om allt från färger på kläderna, till modell på strumpbyxorna. Jag kommer dansa en slags ringdans (utan namn) och ska bära en färggrann kjol, grön i polyestertyg, med underkjol, vit blus och en sjal som man knyter tvärs över bröstet. Till det kommer vi även ha garnbollar, typ pompom, som man snurrar i ena handen och fläta håret med matchade snören till kjolen.

Därefter fortsatte vi till nästa ställe för att ta mått på Javiera, som ska uppträda med ett balettnummer också, och läraren har bestämt att samma sömmerska ska sy alla dräkterna. Därför stod vi nu innanför grindarna, vid dörren till ett annat hus och väntade på att sömmerskan skulle komma, eftersom hon var på väg hem. Äntligen såg vi ett par billyktor komma åkande mot oss, sakta in och svänga upp på uppfarten, men i bilen satt ingen kvinna, utan en man med två småbarn. Uups! Fel hus. Javiera frågade försiktigt om vi hade kommit rätt och mannen förklarade tillmötesgående vårt misstag. Det finns nämligen två likadana kvarter, med samma numrering, enda skillnaden är att det ena är söder och det andra norr. Skrattande satte vi oss i bilen mot nästa adress och den här gången kom vi fram till rätt hus.

Välkomna alla nytillkomna läsare som har hittat hit senaste veckan! Jag hoppas att ni uppskattar läsningen och om ni har funderingar, reaktioner eller frågor är jag alltid glad för respons i kommentarsfältet.
Eleonore

Det låter otroligt spännande att vara utbytesstudent i chile, hur länge kommer du vara där? :)

2011-09-01 | 11:46:44
Hemsida/Blogg: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0