Om... skolan

Det blir ganska många inlägg om skolan just nu men det beror på att bloggen ju handlar om mig, och mitt liv består till ganska stor del av skolan just nu. Jag stiger upp tidigt på morgonen, gör mig iordning (underbart med skoluniform för då slipper man huvudbryet med att bestämma sig för vad man ska ta på sig), äter frukost, går till skolan, kommer hem, då äter jag, tränar eventuellt och sedan, pluggar jag i princip till jag går och lägger mig. Kul liv, men det beror på att jag måste läsa allt dubbelt, till jag förstår mer i skolan, som faktiskt inte är så arbetsintensiv som tur är. Vi har mycket raster och lektionerna är också relativt avslappnade, visst gör vi saker men det är mer cool attityd här gentemot effektivitet. När jag står och hoppar för att vi inte kommer igång, så pratar man och skrattar och umgås istället, sedan jobbar man koncentrerat (i majoriteten av fallen).

Idag på idrotten hade vi dans, för varje klass lär sig en klassisk dans som exempelvis cueca eller tirana som vi sedan ska dansa för den övriga skolan och föräldrarna på Chile's självständighetsdag, som är jättestor här och firas i tre dagar. Det som imponerade mig var killarna. I Sverige i skolan brukar det vara himla mycket tjafs och man vågar knappt ta i varandra med tång, men här var det inga problem. Alla deltog aktivt och det var heller inga problem med koreografin. Det var likadant på klassrådet, när vi skulle fördela vilka som skulle fixa mat till föräldramötet, då var det en elev som tog hand om att fördela uppgifter och det var inga problem att hitta bidragsgivare, och allt löstes snabbt och effektivt. Istället för att som ofta är fallet när det är en större grupp, att ingen tar initiativet och det är jättesvårt att engagera hela gruppen.

Translation

I write quite much about the school right now, because I'm writing about myself and the greater part of my life is school. From early in the morning when I get dressed (it is really a relief wearing a school uniform because you don't have the problem in the morning to decide which clothes you are going to wear), eat breakfast, go to school, come home, eat, sometimes make some exercise and thereafter until I go to bed. Exciting life, I know, but I have to learn everything double up, until I understand more of the clases at school. Luckily is the school quite soft. We have a lot of pauses and the lessons are also relatively soft. Yes, we are working but there is another attitude towards effectivness. When I impatient wait for the lesson to begin, so are they talking and laughing, enjoying their time, and when the lesson starts are they working concentrated (or at least the most of them).

We had dance today in physical eduacation, because every class is going to learn a classical dance, for example cueca or tirana and present it at the independence day of Chile, which is very much celebrated and the celebrations takes place during three days. That what impressed me was the guys, because in Sweden in school when we have dancing, is there always a lot of fuss and problems with the choreography. Here, not a sign of a problem, we divided us quickly in pairs and had a fun dancing lesson, which we enjoyed.
Mika

Hur ligger ni till i tid?? Ligger Sverige före eller efter?

Kram

2011-08-06 | 12:36:29
Freija

Vi ligger 6 timmar efter, så jag sitter inte alltid och skriver mina inlägg sent på natten ;).

2011-08-06 | 18:44:39


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0