Språkmedley


40 stycken utbytingar från hela världen (eller snarare till största delen från Tyskland och övriga Europa) är en trevlig skara människor. Jag trodde att när jag lämnade Kastrup nu till största delen skulle få användning för spanska och lite engelska då och då, men där misstog jag mig rejält. Eftersom de flesta kommer från Tyskland eller ett tyskspråkigt land pratar större delen tyska, det finns några skandinaver som man kan prata svenska med och annars är umgängesspråket här engelska, men lokalbefolkningen, eller chilenare i allmänhet kan bara spanska. Jag har aldrig använt så många språk samtidigt, så det börjar bli lite härdsmälta uppe i hjärnkontoret, men det faller nog på plats så småningom.
Annars är vädret underbart här, sol och 10-15 grader på dagarna och då är det vinter. Jag längtar till sommaren...
Vi bor på ett hotell upp i bergen och pratar, äter och har lite andra aktiviteter däremellan. Jag börjar undra lite hur jag kommer se ut när jag kommer tillbaka, för vi serveras sötad frukost, kaffe (med kakor), tre rätters till både lunch och kvällsmat, men en av ledarna sa att hemma brukade de äta mer "normalt" även om de fortfarande äter väldigt mycket.



40 exchange students from all over the world (or rather the biggest part are from Germany and the rest of the Europe) is a nice mix of people. I thought that when I left Kastrup I would ony speak Spanish from now on, but it turned out that I was really wrong. Because the most of the people are from Germany or can talk German and there are some who understands Swedish and all of the are speking English, except the local people, in general the Chileans don't talk so much English. I have never used so many languages at the same time, so my head is a little confused right now, but I think it well turn out alright.
Otherwise it's the weather is nice here, it's winter and sunny and about 10-15 degrees. Not really like the Swedish one. I am looking forward to the summer...
We live in a hotel, up in the moutains and we chat a lot with eachother, eat much and are having some activities in between. I'm wondering how I'm going to look like when I'm coming back, after all this eating. Sweet things like cakes to every meal and three courses for lunch and dinner. But one of the leaders said that usually they eat more easy at home but still they eat very much food.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0