Kremerade skor

Då var det dags att hålla en minnesstund för mina gympaskor som har länge tjänat mig troget, för igår slutade de sina dagar, kremerade.

Sista joggingrundan med dem så sprang jag i lera och ställde därför ut dem efteråt, för att inte smutsa ner hela huset. Hela dagen efter ösregnade så då var de rena, men dyblöta, därför hängde min värdmamma upp dem på tork, för att slutligen ställa dem intill braskaminen så att de skulle torka ordentligt. Nu råkade hon ställa dem lite för nära så efter att vi hade haft fredagens filmkväll och tittat på "Riding redhodd", (som jag förövrigt inte rekommenderar, om man inte är beroende av att se alla filmproduktioner som Robert Pattison har gjort), så upptäckte min minsta värdsyster, Javiera, att mina skospetsar hade förlorat formen lite och blivit lite smått svartabrända. Stackars min värdmamma, hon blev nu lite förtvivlad, men jag lugnade henne med att de skorna ändå snart hade varit uttjänta.

Så nu måste jag bege mig på skojakt, vilket inte direkt är mitt favoritnöje, att prova skopar efter skopar, knyta, knyta upp, promenera omkring. Hmm, vad är skillnaden mot det förra paret. Omgiven av otåligt sällskap som undrar om de här skorna inte duger, så vi kan åka hem nu och en försäljare som ger en dåligt samvete för att de får springa fram och tillbaka och sedan köper man ändå inget. Alltihop omgivet av monton, pumpande musik och lysrör som sticker i ögonen. Det är mina samlade upplevelser av att leta efter nya skor hitills.

Translation -

Now has the moment come to remember my dear joggingshoes, which served me honest for a long time and now have passed on. Yesterday did they end their days, cremated.

They were dirty after the last time I run with them, so I put them outside. The day after was it raining the whole day, and the shoes were clean but wet. Therefore did my hostmum hang them up to let them dry. In the evening when we were going to have a movienight with "Red riding hood", (which I wouldn't recommend if you don't have an obsession about watching all movies where Robert Pattinson is acting), did my hostmum move them and put them next to the stove, so they finally should drought. After the movie discovered Javiera, my youngest hostsister, that the shoetips had lost their form a little bit and turned into black. My poor hostmum, she was a little bit upset, but I eased her with that the shoes were almost retired, so it wasn't a great disaster.

Consequently do I need to go on shoehunt now, which isn't my favouritehobby. To try shoepairs after shoepairs, tie them, tie them up, and stroll around. Hmm, do they fit or not, or was the pair before better. Surrounded by a unpatient company, asking if this pair isn't good enough, so we can go home and a seller which gives one bad conscience, because they run around and tries to help me and then I'm not buying anything. Everything to a background of monotounos music and piercing light from the flourescent lamps. These are my buying-shoeexperiences until now, but afterwards it's worth it.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0