Snurrigt värre

Jag som precis kände att det började lossna med spanskan. Det är definitivt inte fallet längre. I Chile pratar ungdomarna en typ av slang som skiljer sig ganska markant från den chilenskan som vuxna i allmänhet pratar. Hemma så pratar min familj ganska ren spanska, så skillnaden blir stor i skolan. Alla pratar fort, sluddrigt och samtidigt.

Nu har jag haft några lektioner och det känns som jag ligger okej till. I engelska så ligger jag mil före, de pratar knappt någon engelska alls och förstår lite. Varför vet jag faktiskt inte, för de har haft undervisning i engelska lika länge som i Sverige, men det kanske beror på undervisningen eller på att de inte konfronteras med särskilt mycket engelska i vardagen, eftersom allt finns på spanska. I matte gör de också sådant som jag har gjort innan, typ funktioner men de använder inte miniräknare. Det tycker jag är bra för då övar man upp huvudräkningen, däremot får de använda den i kemin och fysiken.

I kemi, biologi och fysik tror jag de ligger före, det som vi har gått igenom känner jag iallafall inte tilll sedan tidigare, men det kan ju också bero på i vilken ordning man väljer att ta upp de olika momenten. Spanskan kan man ju lugnt påstå att jag inte låg i fas direkt.

Mina favoritämn en hittills är fysik, mest formler, en bra lärare och lagom svårt och konst. Jag har saknat att inte har mer praktiska ämnen på natur så det var roligt att ha konst igen och läraren där är också bra. Han undervisar i konst, vi sitter inte enbart och ritar med färgpennor, lite som vi vill och betygsätts sedan därefter, utan man utvecklas, plus att det bara är en fjärdedel av klassen, så det är mycket lugnare.

Translation .

I was just feeling that I understood the language better, but this isn't the case anymore. There are two different kinds of languages here, that of the youth and the "official" Chilean spoken by the rest of the Chileans. The youth have there own words anf frases which is only used by them. At home talks my family a very clean version of Chilean, which isn't so difficult to understand, so it's a great change to come to school. Everybody is talking fast, slurring and at the same time.

I've taken some clases now and I have the feeling that I'm quite okey. I'm miles ahead in English, they speak almost none and understand just a little. Why, I havn't figured it out because they've learned English as long as they do in Sweden, but it is perhaps because of bad teaching or that they don't meet the language in their everyday life. In math are they doing things which I've already done before, but they don't use calculator. I think that is good because then are you training your brain more, sometimes when you use a calculator you get lazy and don't count by yourself anymore, but they use it in physics and chemistry.

I think they are ahead me in biology, chemistry and physics, but I don't know in which order they learn things. In Spanish was I defenitly not in phase.

My favourite clases are, so far, physics, because it is most formulas, the same everywhere, a good teacher and arts. I miss arts since I havn't arts in the gymnasium, and the teacher is good aswell and is teaching are, we arn't only drawing what we like to, and get grades. He is teaching us so we develop.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0