Höjden av effektivitet?

Igår avverkade jag två födelsedagar på en dag, och scouterna. Jag? Scout? Det kändes ganska långsökt innan. Jag har aldrig riktigt attraherats av scouterna, men min värdsyster undrade om jag ville hänga med och jag tänkte varför inte, och det är ett trevligt gäng. Det är mest småbarn, men det finns också några som är i min ålder. Vi träffas varje lördag.

Första gången var jag där klockan prick halv elva och då var det inte en människa där, sen började de droppa in allteftersom, en timme senare kom de sista. Min värdsyster skrattade gott när jag berättade vid vilket klockslag jag kom dit. Man är inte jättenoga med att hålla tiden här, säger man klockan fyra så blir det oftast klockan fem, om man överhuvudtaget kommer.

Efter scouterna åkte vi till Santiago och jag fick träffa mina kusiner för första gången, som var schysta. Vi åt middag hos dem, min faster lagade mycket och gudomligt god mat. Efter middagen åkte vi för att lägga blommor på mormoderns grav. Gravplatsen är väldigt viktig för dem, min moster berättade att hon ofta brukar gå dit och prata lite med sin mor. Därefter var det tårta, och då var det TÅRTA. Den var kanske 40 centimeter i diameter och 20 centimeter hög och bestod av tunna bottnar, fylld med dulche de leche(≈kolasås) och grädde. Väldigt sött! En varning, har ni någon gång födelsedag i Chile, se upp efter att ni har blåst ut ljusen. Ni kan få smaka på tårtan i förtid...


På kvällen firade jag sedan en kompis födelsedag. Jag hade bakat kakor, och gav henne dem, receptet och en bok av Selma Lagerlöf på spanska. Hon blev stormförtjust. Därefter sov jag gott och länge.

Translation -

Yesterday did I make two birthdays in one day, and scouts. Me? Scout? It felt like quite far-fetched idea before. I have never really been attracted by the scouts, but my hostsister asked me if I would like to come with her and I thought, why not? They are a nice couple of people. Mostly kids, but there are a few teenagers in my age. We meet every Saturday in morning.

The first time did I arrive at half past ten, on the dot, and nobody was there, later did they come, one by one and one hour later came the last one. My hostsister laughed when I told her when I did get there. They have another view on punctuallty, if you have settled four o'clock so does this most of the time meen five, if they turn up.

After the scouts did we went to Santiago to celebrate a cousins birthday, the first time I met them, and they were nice people. We ate lunch with them, my aunt cooked a huge and delicious dinner. Then did we went to put flowers on the grave of the grandmother. The grave is an important place for Chileans, my aunt told me that she use to go there and chat a little with her mother. After that was it caketime, and it was a CAKE. Approximately 40 centimetres in diameter and 20 centimetres high. Very sweet! And a warning if you sometime should visit Chile during your birthday, be careful after you have blown out the candles. You are perhaps going to taste the cake earlier than you thought...

In the evening did I went to a friend and celebrated her birthday. I had baked cookies, and gave her them, the recepie and a book by the Swedish author Selma Lagerlöf (translated in Spanish) She loved them. I slept very well that night, exhausted.

Bildkällor: http://recetasparatodas.blogspot.com/2009/10/torta-de-alfajor-pompadour.html
giulia

GAAAAAAAH !!! GODASTE TÅRTAN EVEEEEEEEEEEEEER !!!

2011-08-30 | 16:42:26
Hemsida/Blogg: http://secretodeamor.blogg.se/
Anna

ÅH Jag ääälskar dulche de leche, sött men åh så mumsigt...

2011-08-30 | 17:15:09
Hemsida/Blogg: http://ANNASBAZAAR.SE
sandy

Läste igenom din blogg och wow sp himla häftigt det verkar vara:o

2011-08-30 | 17:29:29
Hemsida/Blogg: http://sandyle.blogg.se/
Rocio

Nämen duuu! Hej där! Va kul att hitta en utbytesstudent från Sverige här i Chile!

2011-08-30 | 19:31:58
Hemsida/Blogg: http://rockio.blogg.se/
sara

underbar blogg!

2011-08-30 | 20:25:29
Hemsida/Blogg: http://smuls.blogg.se/
Junitjej

Vad kul att man fann denna trevliga blogg på startsidan!!

Hoppas du har haft en trevlig tisdag!

2011-08-30 | 21:03:34
Hemsida/Blogg: http://junitjejen.se
susy

åh du åt " torta de milhojas" min favvotårta.

Mina föräldrar kommer ifrån Chile, San antonio

2011-08-30 | 23:36:08
Hemsida/Blogg: http://susys.blogg.se/
martina

åå vad gott, torta de mil oja! :)

2011-08-31 | 16:00:03
Hemsida/Blogg: http://magotsuku.blogg.se/
syrran o

muuummms !!!!!!!!!!!jag börjar verkligen fundera på det där med chile så dumt verkar det ju inte.........

2011-09-06 | 16:22:31


Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0